Snövit och dvärgarna

Kommer ni ihåg sagan Snövit och de sju dvärgarna? Trodde väl det… dvärgar är personer som på något sätt har stannat i växten, de har inte nått sin normala storlek. I sin utveckling stannade de av och slutade växa. Inget ont om dvärgar, eller småvuxna som de kallar sig i verkliga livet jag skulle bara vilja använda mig av den bilden för att illustrera en tanke .

2 Petr 3:18

Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen.

Gud vill inte ha dvärgar i sin tjänst ( 3 Mos 21:18-20)…och nu pratar jag inte om dvärgar fysiskt sett utan andligt. Gud vill att vi ska växa både i nåd mot våra medmänniskor och kunskap om honom och andliga ting. Se bara Sackeus…han var en mycket kortväxt person, men Gud använde honom ändå. Det jag försöker visa på här handlar alltså inte om längd utan andlig uppväxt. 

När vi kommer till tro är vi andliga spädbarn men Gud vill inte att vi ska fortsätta att vara det för evigt, Han vill att vi ska utvecklas och växa upp till mogna kristna. Men många , ja kanske majoriteten av de kristna idag är just andliga spädbarn och lider av syndromet ”egoitis gigantus”(på svenska de tror att de är oumbärliga och att Gud inte kan uträtta något utan dem) och har stannat i växten- Det är alltså inget normalt. Gud har större planer för kristenheten. 

I och med att man växer upp från spädbarnsstadiet till att bli en mogen kristen utvecklas alltså andens frukter i våra liv( Gal 5:22-23), och gör det inte det då har något fel inträffat i utvecklingen.Jag kan alltså inte vara egoistisk, snarstucken eller full av kiv och avund.  Det är normalt att en nyfrälst är ett spädbarn, men är det normalt att en ”vuxen” är det?

Överallt ser man dock i våra församlingar att just detta  finns. Hur kommer det sig? Vad beror det på? Varför stannar utvecklingen av?En stor orsak till detta tror jag beror på att det i dagens församlingar inte finns tillräckligt med undervisning i grunderna. Det finns ingen eller väldigt lite lärjungaträning eller undervisning i Guds ord. 

Idag frågar jag mig, och kanske du gör det också, är jag en andlig dvärg?  Och eftersom jag vet att det inte är Guds vilja att jag ska vara det, vänder jag mig till Herren och ber att han ska hjälpa mig att växa och att andens frukter i mig ska få mogna. Att han ska hjälpa mig att själv söka näring så att jag kan växa om inte maten serveras där jag brukar samlas till gudstjänst.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s