Vilket löfte

Om än min väg går genom nöd, så behåller du mig vid liv, du räcker ut din hand till skydd mot mina fienders vrede, och din högra hand frälser mig. Ps 138:7

Vilket underbart löfte! Det är David som uttrycker de här orden i Psalm 138. Han vet att Gud är trofast, han vet att Gud beskyddar honom. Det har han gjort så många gånger mot både lejon och björn när han var ute och vallade får. Han vet att Gud håller sin hand över honom och beskyddar honom mot allt som vill skada. Det är inget han gissar eller tror ska hända, nej David har upplevt det så många gånger.

Under sina dagar som fåraherde mötte han säkert otaliga faror och säkert har han flera gånger trott att hans sista stund var kommen , men varje gång var Herrens hand där och rädda de honom. När brödet var slut och hungern rev i hans kropp ledde Herren honom till nåt ätbart, när rovdjuren var inpå knuten stred Herren för David. David visste vad han uttalade när han sa de här orden. De var inte tagna ur luften, han hade upplevt det i verkliga livet. 

Vi kan också få uppleva det. Herren är den samma nu som då. Lita på honom och låt honom få visa dig att han är din beskyddare, han är den som strider för dig och framför allt han är den som frälser dig. Herrens högra hand- Jesus- klev in i ditt ställe på korset. En stand-in utan motstycke.

David visste det i sitt hjärta att det han proklamerade var sant,… vet du? Du kan få uppleva allt det här också. Du och jag kan också proklamera ut samma ord och få del av samma löfte som David. 

5 responses to “Vilket löfte

  1. Det är underbart löfte men handen på hjärtat för mig som bara är 6 år i ande eller herren så har jag en ökenvandring. Det var Ingalill som tipsa mig om din blogg.
    Ja ber då att få följa med dig en bit.
    Ordet förändrar oss

  2. Jag vet inte men ja blev tippsad om att följa dig…
    Ordet är starkt men jag finner det tufft stt leva i det i vardagen

    • Det är tufft och svårt …men om det hade varit enkelt skulle vi ju inte behövt ha Chefens hjälp…många gånger försöker vi göra så mycket i egen kraft…men Chefen ser till hjärtat , han vet våra tillkortakommanden och att vi inte räcker till därför sände han sin son att ta vid där vi går bet. Ingen har någonsin lovat att det ska vara lätt, men en sak har Chefen lovat och det är att han alltid är med oss intill tidens slut. Kämpa på!

Kommentera

