Vishetens sju pelare

Under flera månaders tid har ett bibelord gnagt i mig. Triggat igång mina tankar, fått mig att undersöka och fundera. Bibelordet det gäller är en ganska obetydlig vers ifrån Ordspråksboken, en sån där vers som man läser men inte lägger så mycket märke till. Den säger inget speciellt, är ingen av de kända verserna med ordspråk  utan bara ett enkelt konstaterande att visheten har byggt sig ett hus. Versen lyder:

”Visheten har byggt sig ett hus, hon har huggit ut sitt sjutal av pelare”

Ords 9:1

Jag har brottats med detta ordet, och känner nu att jag efter månader av brottningskamp har kramat ur essensen av det. Varför drabbade det här ordet mig så hårt? Vad var det som fick min hjärna att gå igång? Jag tror att det var en önskan att hitta en nyckel. Ordspråksboken är en bok med så mycket kloka tankar, så mycket svar på frågor, så mycket vishet, och man kan applicera den på allt i livet. Från relationen med din partner till hur du ska förhålla dig på jobbet, hur man får församlingen att fungera, till hur länder och riken förhåller sig till varandra, ja till och med relationen gentemot med Gud själv. Kort sagt alla relationer i världen.

Ordet som fick min hjärna att gå igång tror jag är en nyckel hur man får en relation till att fungera. Världen består av trasiga relationer överallt. Dessa trasiga relationer skulle kunna undvikas i mångt och mycket om man hade nycklarna till hur. Jag kommer att i sju separata inlägg gå igenom var och en av de sju pelare som jag har funnit i min sökning efter vishetens sju pelare. Varför inte dra alla i ett inlägg? Nä… det inlägget skulle bli alldeles för långt och jag vill dessutom att hjärnan får tid att smälta varje pelare för sig. Efter den sista av de sju pelarna så kommer ett sammanfattande inlägg där jag knyter ihop säcken.

Tanken med det här är att hjälpa oss att få de instrument som ges i ordet så att vi kan göra världen till en bättre plats och våra relationer till fungerande relationer. Mycket av bråk , krig och osämja bygger på att relationer till andra än sig själv har gått i kras.

Det enda stället det talas om vishetens hus och dess pelare i Bibeln är just i ordspråksboken, därför har jag sökt svaren på vilka pelarna är i ordspråksboken. Så om du är beredd så från och med nästa inlägg ger vi oss ut på en djupdykning i den versen från Ords 9:1

”Visheten har byggt sig ett hus, hon har huggit ut sitt sjutal av pelare”

Kommentera

