Vishetens sju pelare, sjätte pelaren

”Den gode undfår nåd av Herren , men den falske blir av honom fördömd” (Ords 12:2)

Nästa pelare, nummer sex i ordningen är för mig ganska självklar. Just för att det är ett av Herrens egna attribut. Han vill ju att vi ska vara lika honom. Godhet, som är den sjätte pelaren, inte bara uppfyller Gud utan Gud ÄR god. Allt det goda kommer från Herren.

Godhet innefattar så mycket, som till exempel att bry sig om sin nästa, vara vänlig, trösta någon som mår dåligt. ”Sorg i en mans hjärta trycker det ned, men ett vänligt ord skaffar det glädje.”( Ords 12:25). Har du inte själv erfarit när någon kommer med ett snällt ord just när du är som mest nere , och hur gott det känns i hjärtat när nån bryr sig.

Att inte använda hårda ord, och slå in split i en relation utan att försöka hålla en god ton alltid. Det löser ingenting att skrika och vara aggressiv. En människa som har godhet inom sig försöker att tygla sin tunga . ” Ett mjukt svar stillar vrede, men ett hårt ord åstadkommer harm” (ords 15:1).

Att arbeta på sin godhet innebär att tro gott om sin nästa, att inte se ner på någon utan att försöka att behandla andra som likar. Den gyllene regeln , att behandla andra som du själv vill bli behandlad, är fokus i en god människas liv. Att visa kärlek är ett signum. ” Den som visar förakt för sin nästa han begår synd, men säll är den som förbarmar sig över de betryckta” (ords 14:21) Att vara hjälpsam, och sträcka ut en hand till den som behöver är sådant som Gud ser på med ett leende på sina läppar.

”Herrens ögon är överallt, de ger akt på både onda och goda” (ords 15:3) .

Ja , Herren ser allt, även det vi gör när ingen annan ser. Han känner våra hjärtan och han vet om godheten finns i oss eller om det bara är något vi visar upp vid tillfällen då det syns. Hur gör man då för att undvika det onda? Ja Ords 16:6 visar på en väg att undfly det onda: ” genom barmhärtighet och trofasthet försonas missgärning och genom Herrens fruktan undflyr man det onda”. Gudsfruktan föder alltså godhet i långa loppet. Den som får näring av Guds ord , och fyller på förråden med Guds godhet, blir efterhand mer och mer lik honom. Och eftersom Gud är god, blir vi mer lika honom i det avseendet också, när vi låter hans ord verka i oss.

Godhet är ett så stort begrepp, och jag tror att vi aldrig blir helt goda men vi kan alltid jobba på vår godhet, genom att visa kärlek, tala väl om varandra , visa barmhärtighet, vara vänliga och hjälpa varandra. När du visar godhet mot någon ger du av din kraft till den som behöver, du ger en gåva som ibland kan vara mer värt än både guld och silver. Du skänker glädje omkring dig och visar på att inom dig finns något som är värt att efterlikna, nämligen att du har Jesus som sitter på ditt hjärtas tron. Ords 22:9 säger ” Den som unnar andra gott, han blir välsignad , ty han ger av sitt bröd åt den fattige” och ”den som far efter rättfärdighet och godhet, han finner liv, rättfärdighet och ära” står det i Ords 21:21.

Godhet kan alltså visas på många sätt, vilka sätt du väljer det vet bara du men att godhet är en av pelarna i vishetens hus anser jag vara bortom allt tvivel.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s