Gudomliga repriser

Överallt i bibeln kan vi se dem…de finns där och återkommer hela tiden, de gudomliga repriserna. Varför finns de där? Är det för att Gud glömde att han redan visat dem en gång eller har det med oss att göra? Kanske vi behöver se dem om och om igen för att förstå.

Du undrar vad jag menar , eller hur? En repris är ju något som visas igen. Vi känner till fenomenet från TV. Där finns det gott om repriser. Missar man första gången det sänds kan man alltid titta andra eller tredje gången.

I bibeln finns det repriser på både personer och händelser. Personerna som upprepar sig är bland annat Jesus (Adam och Josef), Johannes( Elia) och  händelserna som upprepar sig är många men viktiga, Jesu död och uppståndelse( Jona i valfiskens buk ), uppbyggnaden av tabernaklet( två gånger i GT , först av Mose och senare av Salomo och David och i NTbygger vi templet  inom oss) . Hela bibeln är full av spegelbilder eller repriser. Det vi ser i GT ser vi också i NT fast på ett nytt sätt. Likaså talar Jesus själv om samma sak fast på flera olika sätt. Se bara på hans liknelser. Flera av liknelserna betyder liknande saker men visas på olika sätt.

I alla fallen ser vi att Gud vill säga något till oss och varför skulle han bemöda sig med att säga det på så många olika sätt om det inte var för att det var viktigt för oss att förstå det? Han upprepar sig för att inte vi ska kunna säga  att jag fattade inte, eller jag såg inte det på det sättet… Gud ger oss hela tiden nya chanser att förstå hans ord.

En gudomlig repris som tål att sägas gång på gång på gång är den Gud lovar till Israels folk när han för dem ut ur Egypten

” 21 HERREN gick framför dem, om dagen i en molnstod för att visa dem vägen och om natten i en eldstod för att ge dem ljus. På det sättet kunde de vandra både dag och natt. 22 Molnstoden upphörde inte att gå framför folket på dagen och inte heller eldstoden på natten. ( 2Mos 13:21-22)

Reprisen av denna gick bland annat i Matt 28:20

”…Och se jag är med er alla dagar intill tidens slut.”

Tack och lov för gudomliga repriser!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s