Evangelium förr och nu

Idag var jag på en välsignad Gudstjänst i den lilla kyrka jag brukar gå till och dagens predikan berörde mig och väckte frågor i min själ. Den fick mig verkligen att tänka till och inse att vi har tappat något väsentligt inom kristenheten. Men det är nog bäst att ta det från början…

Hur predikades evangelium på Paulus tid? Jo med den helige andes kraft, med tal om korset och om Jesus död och uppståndelse och hur han genom detta återlöser vår synd om vi med hjärtat tror och med munnen bekänner att detta är vad vi tror. Han predikade inte sig själv, utan Jesus och kraften i honom. När han kom till en plats ställde han sig och talade i kraft av den helige ande. Rakt och med auktoritet , det han sett och upplevt, det han trodde på…han hade inga hjälpsändningar, ingen matutdelning eller social verksamhet, det var bara evangelium- det glada budskapet , utan krusiduller, och evangelium förvandlade människor. Människor i tusental blev frälsta. Expansionskraften i dåtidens evangelium var enorm.

Idag, hur predikas evangelium? Hur ser det ut idag? Är expansionskraften densamma? Har vi samma metoder att predika evangelium som då? Idag har evangelium bytts ut mot hjälpsändningar, humanitär hjälp och socialt arbete. Matutdelning och räddningsaktioner är mission i dagens kristendom. Inget fel i detta , absolut inte,… men var är evangelium??? Vi har bytt ut den helige andes kraft och korsets kraft mot vår egen mänskliga kraft. Det är vi som predikar oss själva och hur hjälpsamma och omtänksamma vi är som kristna. Vi har tagit bort det viktigaste- Jesu död och uppståndelse för vår skull, evangelium helt enkelt.

Då är dagens fråga: Har mission samma kraft nu som förr? Ser vi tusentals komma till tro när vi har gjort våra hjälpsändningar eller sociala arbete? Köar folk för att få komma  och bli döpta och börja sitt nya liv med Jesus?På Paulus tid såg man detta. 3000 personer tog emot Jesus som sin frälsare bara efter en predikan….Folk väntade vid Jordan för att bli döpta…. Jag har i alla fall inte sett det…kanske har du? Jag tror i alla fall att vi är skyldiga till att det är på det här viset genom att vi har tappat bort det väsentliga i hur man missionerar. Kanske är det dags att omvärdera vårt ”nutida sätt” och gå tillbaka till gamla tankar och tillvägagångssätt?

”Tänk på vad förr var, redan i forntiden, ty jag är Gud och annars ingen, en Gud vars like inte finns.” Jes 46:9

” Flytta inte ett gammalt råmärke, ett sådant som dina fäder har satt upp.”     Ords 22:4

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s