Saul blir Paulus

6 Men då jag var på väg och närmade mig Damaskus, omgavs jag vid middagstiden plötsligt av ett starkt sken från himlen. 7 Jag föll till marken och hörde en röst säga till mig: Saul, Saul, varför förföljer du mig? 8 Jag frågade: Vem är du, Herre? Han svarade: Jag är Jesus från Nasaret, den som du förföljer. 9 De som var med mig såg visserligen ljuset, men rösten som talade till mig uppfattade de inte. 10 Jag frågade: Vad skall jag göra, Herre? Herren sade till mig: Stig upp och gå in i Damaskus! Där skall du få veta allt som du är utsedd att göra. 11 Men då jag på grund av strålglansen från det ljusskenet inte kunde se, tog mina följeslagare mig vid handen, och jag kom in i Damaskus.       ( Apg 22:6-10)

Mitt på vägen, inför ögonen på sina reskamrater få Saul, han som var de kristnas värsta fiende, ett möte som skulle komma att helt och totalt förändra riktningen på hans liv. Från att ha förföljt kristna nitiskt till att bli en apostel för Herren Jesus. Han blir förvandlad, från att vara Saul till att bli Paulus.

I texten ovan  som återger mötet Saul hade med Jesus kan vi se att Saul, fastän han var en religiös ledare på den tiden inte känner Jesus. Saul frågar, när han får se ljuset och höra Herren tala till honom, -Vem är du herre? Han visste inte vem det var som han stod ansikte mot ansikte med? Ingen hade förut presenterat Jesus för honom! Och han var en av de religiösa ledarna! Idag presenteras många bilder av Jesus i församlingar runt om i världen, -Jesus som den mysige vännen,- Jesus han som kan ställa allt till rätta, -Jesus han som löser alla dina problem,- Jesus, han som helar etc… Men är det en bild av den bibliske Jesus som presenteras? Jesus , han som är Herre, och konungars konung, Guds egen son! Visst Jesus är vår vän, han hjälper oss och helar oss, men först och främst är han vår Herre.

Följdfrågan när vi inser det svaret om vem Jesus är blir då,- Vad skall jag göra Herre? Precis som Saul frågar… När han får veta vem Jesus är accepterar han sin ställning och frågar vad han kan göra. Tillsammans med att vi inser och får känna vem Jesus är, kommer ett uppdrag till dig och mig. Nåt som Gud vill att vi ska göra. Saul uppdrag var att gå in i Damaskus och vänta, där skulle han sen få mer information.

En viktig sak att tänka på när vi som kristna presenterar evangelium och Jesus för någon är att inte presentera fel bild . Saul hade varit troende och religiös så länge han levde men kände ändå inte Guds son. Han hade fel bild, men när han fick den rätta bilden klar för sig förvandlades han och blev en ny skapelse. Hur många av Sveriges befolkning tror ni har fel bild av Jesus idag? Ganska många skulle jag tro…

Det kanske är dags att revidera den bild av Jesus som vi kristna låter människor se och gå tillbaka och upptäcka den bibliska bilden av Jesus, Konungarnas konung och herrarnas Herre?

Annonser

2 responses to “Saul blir Paulus

  1. Helig helig helig, är Herren Sebaot.
    Gud är kärlek, vän, han är vår far.
    Men att uttala just helig, jag vet inte, men det är som om det händer något
    i mig när jag uttalar de orden.
    Det går djupare i mig om du förstår vad jag menar.
    Griper tag om en, känns så stort.

    • Jag förstår precis…när vi inser att Han är HELIG inser vi på samma gång att vi inte på långa vägar är på Hans nivå utan så mycket mindre, oheligare, orättfärdigare ja helt enkelt att vi är syndare. Vi inser vem som är Herre och vem som är tjänare och vi vet instinktivt vilken position vi har i förhållande till Honom.
      Att veta att Han som är HELIG älskar mig, fyller mig med gudsfruktan, värnad, ära och kärlek till Honom. Det är stort, faktiskt ganska ofattbart och ännu svårare att förklara för någon annan…Kram syster

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s