Mjukmedel istället för tvättmedel

Vad händer med smutsig tvätt om man stoppar den i maskinen för att den ska bli ren och istället för att tillsätta tvättmedel tillsätter mjukmedel? Blir den ren? Går fläckarna bort?

Knappast, men den blir mjuk och följsam….den sticks inte, den rivs inte och det blir definitivt inga skavsår…

Vad händer om man tar bort tröskeln i en dörröppning för att göra det lättare att komma in? Kommer bara de man vill eller får man andra objudna gäster också?

I dag , när jag läste Guds ord, insåg jag något som skrämmer mig…kanske har jag redan insett det men blundat för det, jag vet inte , men idag slog det mig med all kraft att det ord som går ut i världen idag , inte är Guds ord utan en omgjord version av det. Det är mjukmedel istället för det tvättmedel det egentligen är….man har tagit bort tröskeln och nu kommer vad som helst in genom dörren.

Jag inser dessutom att jag själv kanske inte ens tar mig över den där tröskeln som det verkliga Guds ord är , eller att jag troligtvis skulle behöva många långa tvättar i minst 90 grader för att mina fläckar skulle åtminstone blekna. Men det jag inser griper mig med sorg…

Varför urvattnar vi Guds ord som man gör med salt sill, för att ta bort sältan? Varför byter vi ut hans renande ord mot mjukmedel? Varför tar vi bort tröskeln för att det ska bli lättare att komma in?

Jo för att vi är rädda! Rädda att bli ensamma kvar, rädda att utrotas, rädda för att trampa någon på tårna och se dem gå sin väg. Istället för Gudsfruktan regerar människofruktan! Kvantitet är bättre än kvalitet. Vi har hellre tio fåglar i skogen än en i handen, när ordspråket säger tvärtom. (Bättre en fågel i handen än tio i skogen.)

Jag skulle kunna räkna upp vers efter vers ur bibeln för att styrka det jag just har uttryckt, men …ibland undrar jag om det tjänar nåt till? Nuförtiden hör man att det ska vara lätt att ta emot Jesus och hans rike…medans ordet säger tvärtom.

”Det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” (Mark 10:25, Luk 18:25)

Så även om jag inte är rik och inte ens hälften så stor som en kamel så det Guds ord säger till mig att det är svårt för mig att komma in i Guds rike, det kräver uppoffringar från min sida. Stora uppoffringar….men det hör man aldrig talas om.

Kanske , jag vet inte , tycker du att jag är ute och cyklar…kanske är du av helt motsatt uppfattning, men Guds ord talade klart och tydligt idag till mig  genom bland annat profeten Esra och det han visade fyllde mig med oro för framtiden och kristenheten. Esra rev sina kläder och drog sitt hår och skägg och föll ned inför Gud och bad om förlåtelse… jag ,  som bara är ett Guds barn…vad kan jag göra? Mer än att uttrycka det jag känner på mitt sätt och fråga mig själv och Gud: varför?

Kommentera

