Bibelläsning

Jag brukar inte länka till artiklar eller andras inlägg men idag ska jag göra ett undantag. I Dagen kan man läsa att lovsångsmusik riskerar att ersätta bibelläsandet. http://www.dagen.se/nyheter/konferens/lovsangsmusik-riskerar-ersatta-bibeln/

För mig är detta påstående så otroligt fel, upprörande och ofattbart att jag knappt vet vad jag ska säga. Jag älskar lovsång, men för den skull minskar inte det min kärlek till ordet. Det är ju faktiskt så att ur ordet föds lovsången i mitt innersta. Det är när jag läser ordet och ser och förstår Guds storhet, kärlek, helighet som jag fylls med tillbedjan och lovsången börjar komma. Att använda lovsången som ett substitut för bibelläsandet är inget annat än lathet och den genvägen är snarare en senväg än genväg till närhet med Gud. Ingen lovsång i världen kan bytas ut mot uppenbarelsen av Guds ord genom den helige ande i dig.

Jag tycker att det är upprörande att människor mer eller mindre väljer bort Guds ord för substitut. Inte konstigt att kristenheten är ljummen och inte har några kunskaper om vem Gud är och vad han vill för oss. Guds ord kan aldrig bytas ut mot andlig litteratur, andliga sånger eller något annat. Guds ord är maten vi behöver för att leva. Att bara äta av ”annan mat” gör att vi inte får den näring vi behöver för att växa och bli starka .” Lightprodukter” kan tyckas nyttigt, men i längden finns det inget som går upp emot det äkta.

När vi inte har kunskaperna vi borde ha blir vi lätta att manipulera av falska villoläror. Så se upp, vakna! Ta tag i din bibelläsning innan du dör av svält eller någon falsk läromästare försöker vinna över dig på din sida. Svältfödda kristna och falska läromästare finns det gott om.

Ja, vad ska man säga om detta inlägg… skrivet i en rasande fart. Ett inlägg ganska olikt alla andra, men var tvungen att rensa och skriva av mig lite efter att ha läst artikeln. Vad tycker du? Håller du med eller är du av en annan åsikt? Ett är säkert i alla fall….Sverige behöver mer Guds ord!

Kommentera

