Offersymboler

I 3 Moseboken kan vi läsa om fem stora offer som Herren påbjuder att Israels folk ska utföra för att rena sig och för att tillbe honom. Alla dessa fem offer representerar Kristus som person och hans gärningar  som friköpare av oss.

I detta inlägg ska vi ta och titta lite närmare på några av sakerna man skulle offra och deras symbolvärde, det vill säga vad det betyder att offra just det. Kanske fortsätter vi detta inlägg och utökar det med resten av offren och går igen alla offren, det får vi se… Just nu så riktar vi blicken mot spisoffret i 3 Mos 2:1-16

I texten nämns mjöl, olja, rökelse, salt, osyrat och honung. Låt oss titta lite närmare på var och en av dessa saker och se vad de symboliserar.

Mjöl, eller fint mjöl som det står, representerar Kristi perfekta kropp. Mjölet visar oss på Kristus , han som mättar våra själar. Om man tillreder mjölet tillsammans med olja och vätska får man bröd. Vem är livets bröd- jo Jesus. Oljan, det är den helige andes emblem genom gärningar och smörjelse. Den helige ande är den som visar på Kristus och hjälper oss att förstå. Likaväl som man inte kan bara äta mjöl eller enbart olja så har inte heller bara Kristus eller bara den helige ande någon funktion i våra liv. Båda behövs för vår förståelse.

Rökelsen är en symbol för hans gudomliga natur och en symbol för bön. Som röken stiger uppåt så ska också våra böner stiga upp till Gud. Röken från rökelsen kan också ha betydelsen av en slöja. Dels för att skydda oss från den dödliga heligheten hos Gud för oss syndiga människor, om vi skulle råka få se honom ansikte mot ansikte, dels som en slöja för att dölja det syndiga hos människan för Gud

Det bröd man skulle offra skulle vara osyrat och utan honung. Syrningen eller jäsningen och honungen kan fermentera offret , det vill säga förstöra det. För likväl som jäsmedel får en deg att jäsa och bli större , påskyndar det också förruttnelseprocessen. Samma effekt har honung. Surdeg kan också tolkas som den dolda intentionen, med vilka falska gudsmänniskor predikar Guds ord. Och om man ser på honung med samma ögon får det en betydelse av ett sött budskap som är svårt att motstå. Det är det folk vill höra, men inte alltid det budskap av omvändelse som Gud vill att vi ska höra. Om någon hör evangelium sötat med honung uteblir omvändelsen och de fastnar i ordet endast på grund av de fördelar de ser att de kan få genom de löften och gåvor som det talas om i ordet. Resultatet blir en vriden kristendom och andlig död.

Sist men inte minst, salt. Salt har en konserverande verkan. Det bevarar och hämmar förruttnelseprocessen. Det har också en renande, helande och antiseptisk verkan. Det användes till att rena sår från var. Salt motverkar dekomposteringsprocessen. Salt har alltså motsatt effekt till surdeg.

Det offer som nämns här i 3 Mos 2 är alltså , bröd (Kristus) bakat utan surdeg eller honung( oförfalskat okorrumperat utan att ha börjat brytas ner), men med olja i degen och ovanpå ( smord av den helige ande). Detta skulle förbrännas tillsammans med rökelse( bönen som stiger) och inte att förglömma salt( rening, helande). Det är alltså med andra ord Kristi gärning på korset för oss. Han , Kristus var oförfalskad utan synd, smord av den helige ande, han offrade sig för oss som en mellanhand och bad för oss på korset(”Men Jesus sade: ”Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör.”” -Luk 23:34 ), och genom allt detta renade och helade han mänskligheten från synd och sjukdomar.

Kanske har dessa rader fått dig att öppna dina ögon och se på ordet på ett annat sätt. Det finns så många dolda skatter i Guds ord, bara man orkar att gräva fram dem.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s