Att utrusta och bli utrustad

”11 Och han[Jesus] gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare. 12 De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp,” Ef4:11-12

Låt oss ta en titt på vad det här bibelordet säger om att utrusta och att bli utrustad. Vem utrustar och vem blir utrustad? Först ser vi att Jesus gav olika uppgifter till oss utifrån vår kallelse. Alla dessa har olika uppgifter. En Apostel till exempel , har en uppgift att starta byggandet av Kristi kropp- en församlingsplanterare kanske man skulle kunna säga. Han har ingen efterträdare, det vill säga när hans uppgift är färdig ersätts han inte av en ny apostel på samma plats.

Profeten är Guds röst till församlingen. Det är någon som får uppenbarelser  från Gud och hans uppgift är att förmedla dessa till församlingen. Evangelister , det är de som talar ut de god nyheterna – de som predikar evangelium.

Herdar och lärare, dessa två går hand i hand. Herden tar hand om hjorden och ser till dess behov. En Herde behöver samtidigt vara lärare för sin hjord. Han måste i sina predikningar lägga ut Guds ord så att hjorden förstår innebörden och kan handla därefter. Om inte herden är lärare  hur ska han annars kunna erbjuda den föda som han vet att hjorden behöver?

De ovan nämnda är de som skall utrusta  de heliga. Vilka är de heliga? Jo, de som kommer till Kristus, de troende, hans hjord. Ledarnas uppgift är att utrusta de troende för att de i sin tur ska kunna göra samma sak med de som kommer efter. Det hela är en kedjereaktion. Bland de troende som behöver utrustas finns människor som blivit givna gåvan att vara apostlar, profeter, evangelister , herdar och lärare men som behöver utrustas innan de kan gå ut i tjänst och i sin tur utrusta andra. Tyvärr fungerar det inte så på många håll i våra kyrkor idag.

Både att utrusta andra och att själv vilja bli utrustad har blivit nåt man sällan ser. I bänkarna sitter troende som är apostlar, profeter , evangelister , herdar och lärare, men som inte är i funktion för att de aldrig har blivit utrustade till att börja tjäna. Vanligt är det att man ser att pastorn försöker göra allas uppgifter själv, och kanske är det det enklaste vid första anblicken , men i det långa loppet är det en återvändsgränd. Och om man ser det ur Guds perspektiv så misslyckas i så fall pastorn med sitt uppdrag, det vill säga att skaffa arbetare till Guds rike. Den pastor som på samma gång måste vara apostel, profet, evangelist, herde och lärare, han måste vara en supermänniska av högsta rang och borde i rimlighetens namn vara väldigt svår att hitta, men om man ser till dagens församlingar så ser man många exempel.

Var hamnade vi snett?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s