Den tunga bördan

Vi går alla och bär på bördor, den ena tyngre än den andra. Ja till och med evangelium kan bli en tung börda ibland i våra liv…hur mycket vi än försöker kan vi inte efterlikna Jesus så mycket som vi skulle önska. Hur ska vi kunna älska vår nästa, eller förlåta någon sju gånger sjuttiosju gånger, vi kommer alltid till korta.

Det kan kännas övermäktigt ibland att vara kristen, som ett ouppnåeligt mål. Till och med lärjungarna kände så… de försökte med allt de hade så länge Jesus var hos dem men kom ändå till insikt om hur oändligt mycket som fattades dem. Vi är så att säga , vi som bär på denna tunga börda , i gott sällskap….

Men Jesus själv sa 28 Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. 29 Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar, 30 för mitt ok är milt och min börda är lätt.”
 ( matt 11:28-30).  Han sa också att det var för vår skull som han måste lämna den här världen för att gå till sin fader, för att hjälparen skulle kunna komma. Hjälparen… den helige anden, som varje dag hjälper oss att förstå hur och på vilket sätt vi bäst gör Guds vilja. Han är Faderns och Sonens gåva till oss, så att vi orkar bära den tunga bördan.

Anden förmanar, guidar och hjälper oss, om vi tillåter . Anden visar oss hur våra fruktlösa försök att efterlikna Jesus kan bli till välsignelse för vår omgivning. Låt oss därför öppna våra öron och höra vad anden säger till oss, ta till oss hans förmaningar och låta honom vara vår vägvisare och medhjälpare till att bära vår börda.

Vem har sagt att evangelium skulle vara lätt? Det påminner mig om ordet ifrån Matt 19:24

”24 Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.”


Kommentera

