Som ett barn

Många av oss kan känna igen sig i att livet är lite upp och ner, ibland går det som vi tänkt oss, men ibland, eller ska vi säga för det mesta så går det inte alls…ingenting blir som du hade velat och frågan varför kommer oftare och oftare i dina tankar. Varför händer det mig, varför blev det så här, varför går det inte som jag vill, varför? Vi förstår ingenting!

Mycket av det som händer i våra liv formar oss till de vi är, vi kan inte förstå anledningen till varför det just ska hända oss och jag tror inte heller att det är meningen att vi ska förstå det. I bibeln talas det om att vi borde ta emot Jesus som ett barn. Ett barn har inte full förståelse, kan inte allt, men litar på sin fader att denne vet bäst. En mening i en andaktsbok fick mig att tänka idag. Meningen lyder följande:” De som är som barn springer jublande in i en famn som de känner igen, även om de ingenting begriper.”-( Lena Bergström)

Även om vi inte förstår eller begriper ett dugg av vad som händer oss och meningen med alla svårigheter, så kan vi ändå ha den känslan inombords att vår fader vet bäst och vi kan med glädje och utan missmod springa rakt in i hans öppna armar, för vi vet att han alltid vill oss väl och har kontroll över hela situationen. Att känna den förtröstan  som bara ett barn kan göra är ett privilegium och något vi kan vara lyckliga över att vi får lov att känna. Att veta att vad som än händer mig så finns min fader där för mig och vakar och ser till mig , och han tillåter inte något som inte är för mitt bästa, även om jag kanske inte alltid tycker eller kan se det bästa för mig i det som händer.

Så även om vi behöver växa upp andligt och inte stanna i spädbarnsstadiet i våra kristna liv så när det kommer till det här med förtröstan är det bästa sättet ändå att vara som ett barn. Full av tillit att i den öppna famnen hittar vi trygghet, kärlek, omsorg  och vägledning ut ur varje situation som förvirrar oss eller som vi inte begriper. Jag önskar att du som idag bär på frågan varför i ditt hjärta kan bli som ett barn och springa jublande in i din faders famn och sätta all din förtröstan på honom , att allt, ja faktiskt allt kommer att ordna sig till ditt bästa , för nåt annat kommer han inte att tillåta.

images (2)

Kommentera

