En läxa att lära

7 Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er. 8 För var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas. (
Matt 7:7-8)

Lovar Gud för mycket? Vi vet alla att det inte alltid blir som i den här versen, till och med Jesus vet det. Inte ens han som är Guds egen son fick det han bad om när han satt där i Getsemane kvällen innan han skulle offras. Vi har säker alla någon gång bett Gud om något men inte fått det vi velat. Har vi då helt missförstått det här bibelordet eller …?

Ordet ovan vill lära oss en läxa , som visar på hur djupt och komplext Guds ord verkligen är. Det som ser ut att vara en självklar tolkning kanske i själva verket har många bottnar och för att förstå det behöver vi lite gudomlig vishet som gör att vi kan se den fullkomliga tredimensionella bilden och inte bara den endimensionella.

Vi tar och läser det igen :” 7 Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er. 8 För var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas.

I den första meningen händer något…Gud påminner dig om att du faktiskt får lov att be till honom. Att han tar sig tid att lyssna på dina bekymmer. Han slår inte dövörat till. Be, så ska du få…..kanske inte som du vill. För Gud vill också lära dig att bön inte är ett önsketänkande. Tänk på Jesu ord i Getsemane….Matt 26:39″ Han gick lite längre fram, föll ner på sitt ansikte och bad: ”Min Far! Om det är möjligt, så låt den här bägaren gå förbi mig. Men inte som jag vill, utan som du vill.”
 Den sista meningen säger allt….inte som jag vill, utan som du vill. Guds vilja och vår vilja överensstämmer inte alltid, eller hur, men faktum är att han vet vad som är bäst för oss, och vad vi behöver.

Den tredje läxan vi ska lära av det här bibelordet är att bön är ett ansvar och en tillflykt.  Be och arbeta, arbeta och be, dessa två går hand i hand. Du kan inte stillasittande med armarna i kors förvänta dig att Gud gör hela grejen, det krävs något av dig…ansvar i bön, gör din del, var enträgen. Bön är inte bara bluff och trolleri eller magi, det innebär hårt arbete,  det kräver vilja , engagemang och kämpaglöd. Gud låter inte alltid oss få våra önskningar uppfyllda , men han uppfyller alltid sina löften, så om du håller din del i löftet så håller Gud sin, var så säker.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s