Herrens ögon överfar hela jorden

Om Herren idag skulle titta ner på sin skapelse och dess invånare , vad skulle han då tänka? Hur skulle hans reaktion bli?

I 1 Mos 6:5-6   kan vi läsa ”Och Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda. 6 Då ångrade Herren att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta.

Varje dag kan vi i media följa nyheter  och händelser som vi människor har gjort, den ena hemskare än den andra. Vem av oss kan med gott samvete säga att man inte undrar vart den här världen är på väg? Mord, terrorism,  misshandel och andra hemskheter är vardagsmat nu för tiden.  Gud ser…Han ser allt, hans ögon överfar hela jorden (2 krön 16:9)och han ser hur vi människor beter oss. Han ser… , ” Gud såg på jorden, och se, den var fördärvad, eftersom alla människor levde i fördärv på jorden. ” (1 Mos6:12).

Hans reaktion när han såg detta var att han ångrade att han skapat oss. Han ville som man säger göra om , göra rätt.

Herren sade: ”Människorna som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem.” 8 Men Noa hade funnit nåd inför Herrens ögon.” (1 Mos 6:7-8)

Han såg emellertid att inte alla var fördärvade. Idag ser han, ”Ty Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft skall hjälpa dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom.”( 2 krön 19:9)

Han ser dig som gör ditt bästa och försöker, han ser dig som strävar efter att göra Hans vilja, han ser dig som hänger dig åt honom , han ser ditt hjärta.

Ibland tänker man som kristen att är det verkligen lönt ? Alla andra som inte tror , för de går det ju så bra, de lyckas och är framgångsrika , och avund kan upptändas inom en, varför inte jag? Ps 73 ger dig tröst och fortsatt kämpaglöd att göra det som är rätt och riktigt , att följa Guds vilja för ditt liv. För det är faktiskt lönt, trots att man blir trött på vägen.  Om du tänker dig att Guds ögon överfar jorden idag , vad skulle hans reaktion vara när han fick syn på dig?…skulle han tycka att du var fördärvad och ångra att han en gång skapade dig eller skulle han komma med sin kraft för att hjälpa dig? Herre, hjälp mig att inte du ska ångra den dagen du skapade mig, hjälp mig hålla fast vid dig  och finna nåd inför dina ögon.

Undran över de gudlösas framgång


73 1 En psalm av Asaf.
Gud är verkligen god mot Israel,
 mot dem som har rena hjärtan.

2 Men jag var nära att snava
 med mina fötter,
 mina steg var nära att slinta,
 3 för jag greps av avund
 mot de högmodiga
 när jag såg de gudlösas framgång.

4 De är fria från plågor
 fram till sin död,
 deras kroppar är välnärda.
 5 De drabbas inte av mänsklig nöd,
 de plågas inte 
 som andra människor.
 6 Därför är högmod deras halsband
 och våld den dräkt de sveper sig i.
 7 Deras ögon kikar fram ur fetman,
 deras hjärtans fantasier
 har ingen gräns.

8 De hånar och hotar med ondska,
 överlägset hotar de med förtryck.
 9 De öppnar sin mun mot himlen
 och deras tunga far fram på jorden.
 10 Därför vänder sig folket till dem,
 de suger i sig vatten i mängd.
 11 De säger:
 ”Hur skulle Gud kunna veta?
 Den Högste har väl ingen vetskap?”
 12 Sådana är de gudlösa,
 ständigt trygga
 med växande rikedom.

13 Förgäves höll jag mitt hjärta rent
 och tvådde mina händer i oskuld!
 14 Jag var plågad hela dagen
 och tuktad varje morgon –
 15 men hade jag sagt:
 ”Så tänker jag tala”,
 då hade jag svikit dina barns släkte.

16 Jag funderade
 och försökte förstå det,
 men det var för svårt för mig,
 17 tills jag kom in i Guds helgedom
 och insåg deras öde.

18 Du ställer dem på det hala,
 du störtar dem i fördärvet.
 19 Hur plötsligt ska de inte gå under!
 De förgås och får ett fruktansvärt
 slut.
 20 Så som en dröm är borta 
 när man vaknar
 ska du, Herre, förakta dem
 som skuggbilder när du griper in.

21 När mitt hjärta var bittert
 och det stack i mitt inre,
 22 då var jag oförnuftig
 och förstod ingenting,
 jag var som ett djur inför dig.

23 Men jag är alltid hos dig,
 du håller mig i min högra hand.
 24 Du leder mig med ditt råd
 och tar sedan emot mig med ära.
 25 Vem har jag i himlen utom dig?
 Och har jag dig,
 söker jag inget på jorden.
 26 När min kropp och mitt hjärta
 ger upp,
 är Gud mitt hjärtas klippa
 och min lott för evigt.

27 De som är fjärran från dig går under,
 du förgör alla som är otrogna
 mot dig.

28 Men för mig är det gott
 att vara nära Gud.
 Jag tar min tillflykt
 till Herren, Herren ,
 för att förkunna
 alla dina gärningar.


Kommentera

